Traditional Postpartum Care in Northern Thailand: A Case Study from Bann Hua Suea, Tambon Hua Suea, Mae Tha District, Lampang Province

Main Article Content

Yupa Apikomolkorn

Abstract

The objectives of this study were to explore community circumstances, traditional postpartum care and passing of knowledge in postpartum care of Bann Hua Suea, Tambon Hua Suea, Mae Tha District, Lampang. Understanding community relevance will assist in gathering information on locality protection and improve traditional medicine. Qualitative research methods, observation, interviews and group discussions were employed for data collection. The key informants included seven elderly persons and those who had experienced traditional postpartum care. Triangulation was used to ensure validity and precision. The findings showed that Bann Hua Suea, a 400-year-old village, was urbanizing. However, a close relationship among relatives was preserved. Most of the community members worked in the agricultural sector. The indigenous culture with regard to religion, occupation and health cares was kept alive. The traditional post-delivery care is called yu-duean-fai or “lying by fire.” The knowledge was passed on within the family. The findings indicated that
traditional postpartum care is based upon beliefs regarding a balance of elements and holistic care of the northern style of traditional medicine. Furthermore, the herbs selected were associated with the local ecology.

Article Details

Section
Original Articles
Author Biography

Yupa Apikomolkorn

N/A

References

1. กลุ่มงานการแพทย์พื้นบ้านไทย. รวมบทความวิชาการการแพทย์แผนไทย. กรุงเทพฯ : กรมพัฒนาการแพทย์แผนไทยและการแพทย์ทางเลือก กระทรวงสาธารณสุข; 2547.
2. สมจิต หนุเจริญกุล, การดูแลสุขภาพตนเอง. ใน : ลือชัย ศรีเงินยวง, ทวีทอง หงส์วิวัฒน์ (บรรณาธิการ).ยุทธศาสตร์เพื่อการดูแลสุขภพตนเอง. กรุงเทพฯ : ศูนย์ศึกษานโยบายคณะสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล;2533.
3. โกมาตร จึงเสถียรทรัพย์. ระบบการแพทย์พื้นบ้านในชนบทไทย. กรุงเทพฯ : ดีไซร์;2535.
4. โกมาตร จึงเสถียรทรัพย์,แนวคิดไทยเรื่องการเจ็บไข้ได้ป่วย. กรุงเทพฯ:ดีไซร์; 2535.
5. ลภาพรรณ พันธพิพัฒน์ (ผู้แปล). Muecke MA. โรคลมของชาวเหนือกับการแพทย์แผนปัจจุบัน. ใน: เบญจา ยอดดำเนิน, จรรยา เศรษฐบุตร, กฤตยา อาชวนิจกุล (บรรณาธิการ). ทฤษฏีและการศึกษาทางสังคมวิทยามานุษย์วิทยาการแพทย์. กรุงเทพฯ : สถาบันวิจัยประชากรและสังคม มหาวิทยาลัยมหิดล;2533.
6. เครือข่ายหมอเมืองล้านนา. องค์ความรู้ภูมิปัญญาท้องถิ่นล้านนาและฐานความรุ้ของร่างกายที่สัมพันธ์กับสัมผัสทั้ง 6. เชียงใหม่ : มูลนิธิพัฒนาศักยภาพชุมชน; 2549.
7. เพ็ญนภา ทรัพย์เจริญ, มาลา ไชยเอนก. การศึกษาพฤติกรรมการอดอาหารแสลงของหญิงหลังคลอด. กรุงเทพฯ : สถาบันการแพทย์แผนไทย กระทรวงสาธารณสุข: 2543.
8. หมออู๋. การปฏิบัติตนในระยะหลังคลอด. ค้นเมื่อ 19 มีนาคม 2550. จาก htpp://www.thaiclinic.com/postdelivery.html
9. สถาบันการแพทย์แผนไทย. การดูแลสุขภาพหญิงหลังคลอด. ค้นเมื่อ 21 กันยายน 2549, https://ittm.moph.go.th/data_articles/t2.htm.
10. เอกชัย วัฒนาปัญยานุกูล. อยู่ไฟ. ค้นเมื่อ 19 มีนาคม 2550,จาก https://www.clinicrak.com.
11. สันติสุข โศภณศิริ (สีสาร). อยู่ไฟ อีกทางเลือกการดูแลหลังคลอด. ค้นเมื่อ 19 มีนาคม 2550, จาก https://www.clinicrak.com