The Effects of Innovation in Providing Health Information and Health Game on Self - Care Behaviors for Adolescent SLE Patients Admitted in Hospital (ผลของนวัตกรรมการให้ข้อมูลร่วมกับเกมสุขภาพต่อพฤติกรรมการดูแลตนเองของผู้ป่วยเด็กวัยรุ่น โรค เอส แอล อี ที่เข้ารักษาในโรงพยาบาล)

Authors

  • Ratchanee Nabundit
  • Jintana Tangvoraphonkchai

Keywords:

innovation providing health information, health game, self-care behaviors, adolescent, นวัตกรรมการให้ข้อมูล เกมสุขภาพ พฤติกรรมการดูแลตนเอง เด็กวัยรุ่น

Abstract

This quasi-experimental research aimed to study the effects of innovation in providing health information and health game on self-care behaviors of adolescent SLE patients admitted in hospital. The sample consisted of 20 adolescents SLE patients aged from 12 to 18 year old. They were divided equally into the experimental and controlled group. The control group received routine care, while the experimental group received DVD animation, health manuals and health games. The data were analyzed by using t-test. Results 1) After experiment 5 days and 1 month, the mean score on self- care behaviors in the experimental group was statistically signifcant higher than those in the controlled group (p<0.01). 2) After experiment 5 days and 1 month, the mean score on self- care behaviors in the experimental group was statistically signifcance higher than before experi-ment (p<0.01).

การวิจัยกึ่งทดลองศึกษาผลของนวัตกรรมการให้ข้อมูลร่วมกับเกมสุขภาพต่อพฤติกรรมการดูแลตนเองของ ผู้ป่วยเด็กวัยรุ่นโรค เอส แอล อี อายุ 12-18 ปีที่เข้ารักษาในโรงพยาบาล แบ่งเป็นกลุ่มควบคุมและกลุ่มทดลองกลุ่มละ 10 คน กลุ่มควบคุมได้รับการพยาบาลตามปกติ กลุ่มทดลองได้รับนวัตกรรมการให้ข้อมูลร่วมกับเกมสุขภาพประกอบด้วย ภาพการ์ตูนเคลื่อนไหว 3 มิติเหมือนจริง คู่มือสุขภาพ และเกมสุขภาพ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติที ผลการวิจัย (1) หลังการทดลอง 5 วันและ1 เดือนกลุ่มทดลองมีค่าเฉลี่ยคะแนนพฤติกรรมการดูแลตนเองสูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำาคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 (2) หลังการทดลอง 5 วัน และ 1 เดือนกลุ่มทดลองมีค่าเฉลี่ยคะแนนพฤติกรรมการดูแลตนเองสูงกว่าก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำาคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01

Downloads

Published

2012-06-16

How to Cite

1.
Nabundit R, Tangvoraphonkchai J. The Effects of Innovation in Providing Health Information and Health Game on Self - Care Behaviors for Adolescent SLE Patients Admitted in Hospital (ผลของนวัตกรรมการให้ข้อมูลร่วมกับเกมสุขภาพต่อพฤติกรรมการดูแลตนเองของผู้ป่วยเด็กวัยรุ่น โรค เอส แอล อี ที่เข้ารักษาในโรงพยาบาล). JNSH [Internet]. 2012 Jun. 16 [cited 2024 Apr. 26];35(1):10-7. Available from: https://he01.tci-thaijo.org/index.php/nah/article/view/1876